Mollie Faustman (1883 - 1966)
Stockholm

Molie Faustman var konstnär och författare.

Hon var en av tre döttrar till läraren Alma Karsten och Edvard Faustman, som var son till Vendela Hebbe och Lars Johan Hierta.

Hon studerade konst för vid Valands konstskola i Göteborg 1905–1908 och i Paris1910. Hennes inriktning var mestadels landskap med starka färger med drag av expressionism och romantik, barnmotiv samt porträtt.

Under tiden 1924–1932 och ställde hon ut bland annat på Liljevalchs. Under 1930 - 40-talet hade hon bl.a. flera separatutställningar på Konstnärhuset i Stockhom.

Molie Faustman deltog i flera samlingsutställningar med "kristen nutidskonst", vilket skildras i boken Stugan vid älven 1942. Hon gjorde monumentalmålningen Människans glädjeämnen i Härnösands småskoleseminarium 1949.

Mollie Faustman är representerad på bland annat Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Östergötlands museum och Hälsinglands museum.

Under signaturen Vagabonde skrev Mollie Faustman regelbundet kåserier i tidningarna Idun och Dagens Nyheter. – Hon författade även flera böcker, gjorde bokillustrationer och tecknade serier som Tuttan och Putte i Dagens Nyheter. Hon var också engagerad i uppbyggnaden av pedagogiskt nytänkande skolor.

Faustman är begravd på Skogskyrkogården i Stockholm.

Avtryck_69